Pradžia
Lt En
Pradžia
lt
en

Naujienos (GN)

SKAIČIAI IR FAKTAI, KODĖL PRIVALO KEISTIS PAVEŽĖJIMO KAINA

2019-06-26 Komentarai (0) Naujienos Dalintis

Šiaulių rajono savivaldybės taryba liepos 2 dienos posėdyje svarstys aktualų visiems rajono gyventojams klausimą dėl keleivių vežimo reguliariais reisais vietinio susisiekimo maršrutais tarifų. Visuose Šiaulių rajono savivaldybės tarybos komitetuose šis klausimas jau svarstytas, daug diskutuota, siūlyti įvairūs variantai, tačiau teks priimti vieną ir teisingiausią sprendimą. Tarifus peržiūrėti Šiaulių rajono tarybą privertė vis augantys nuostoliai, kuriuos reikia padengti iš rajono biudžeto lėšų, o tai reiškia - visų rajono mokesčių mokėtojų lėšomis.

Nuostoliai siekia šešiaženkles sumas, o iki metų pabaigos, nieko nedarant, nuostoliai dar žymiai išaugtų. Pradėjus nagrinėti, iš kur tokie didžiuliai nuostoliai atsiranda ir kodėl Savivaldybė vežėjams turi sumokėti didžiules kompensacijas, išryškėjo akivaizdūs faktai.

Mažiausia vieno kilometro kaina, lyginant visos Lietuvos savivaldybes, yra 0,08 euro už kilometrą – mažesnio tarifo nėra nė vienoje kitoje Lietuvos savivaldybėje.

O kiek moka keleiviai, važiuodami vietinio susisiekimo maršrutais, Šiaulių rajone?

Šiuo metu Šiauliai-Kuršėnai-ir Kuršėnai-Šiauliai maršrutu važiuojantys keleiviai moka 1,40 euro už bilietą, o tai sudaro 0,048 euro (su PVM) už kilometrą. Jeigu Šiauliai-Kuršėnai ir Kuršėnai-Šiauliai maršrutu autobusas vežtų už mažiausią visoje Lietuvoje tarifą - po 0,08 euro (su PVM) už kilometrą, keleiviams, vykstantiems maršrutais Šiauliai-Kuršėnai ir Kuršėnai-Šiauliai tektų mokėti 2,30 euro, o tai reiškia, kad bilieto kaina išaugtų net 90 centų. Tai būtų gana drastiškas kainos padidėjimas, todėl Savivaldybė siūlo bilieto kainą Kuršėnai-Šiauliai ir Šiauliai-Kuršėnai maršrutuose didinti tik 40 centų – iki 1,80 euro, arba už kilometrą skaičiuoti 0,062 euro (su PVM) – o tai vis tiek pati mažiausia kaina Lietuvoje, nes, kaip minėta, mažiau, nei 0,08 euro už kilometrą nėra nė vienoje kitoje Lietuvos savivaldybėje.

Lengvatinės bilietų kainos maršrutuose Kuršėnai-Šiauliai ir Šiauliai-Kuršėnai būtų paskaičiuotos taip: bilieto su 80 procentų nuolaida kaina vienam keleiviui kaina būtų nebe 28 centai, o 36 centai (su PVM), o bilieto su 50 procentų nuolaida kaina vienam keleiviui būtų – 90 centų (su PVM).

Savivaldybė analizavo ir ne Šiaulių rajono savivaldybės vežėjų, vežančių keleivius maršrutais Šiauliai-Kuršėnai ir Kuršėnai-Šiauliai. Vienas jų keleivį šiuo atstumu nuveža už 1,20 euro, o kitas – už 2,20 euro, tačiau šie vežėjai stoja tik Šiauliuose ir Kuršėnuose, o jų reisai - kartą ar du per dieną.

Iki šiol ir kitais maršrutai Šiaulių rajone keleiviai buvo vežami pigiau, nei savikaina. Pavyzdžiui, Šiauliai–Joniškis, Šiauliai–Pakruojis bilieto kaina vienam keleiviui – 0,07 euro už 1 kilometrą (su PVM), Šiauliai–Radviliškis – 0,06 euro už 1 kilometrą (su PVM). Dabar siūloma, kad visi maršrutai rajone kainuotų tiek pat – po 0,08 euro už 1 kilometrą, išskyrus, kaip jau minėta, bilietus maršrutuose Kuršėnai-Šiauliai ir Šiauliai-Kuršėnai.

Dėl Šiauliai-Kuršėnai ir Kuršėnai-Šiauliai maršrutų daugelį metų vyko ir tebevyksta diskusijos, tačiau akivaizdu yra tai, kad šiais maršrutais važiuoja daugiausiai keleivių, dauguma kelionių – į darbą ir atgal, todėl daugelį metų taikyta praktika, kad šiuose maršrutuose bilietai yra šiek tiek pigesni, Savivaldybės nuomone, galėtų išlikti, be to, bilieto kainą ir šiuose maršrutuose siūloma didinti. Savivaldybė nori pabrėžti, kad maršrutuose Šiauliai-Kuršėnai ir Kuršėnai-Šiauliai užpildymo koeficientas yra 12 žmonių – vienam kilometrui, kai tuo tarpu kituose maršrutuose užpildymo koeficientas kartais nesiekia nė 1 keleivio 1 kilometrui.

Net ir patvirtinus Šiaulių rajono savivaldybėje šiek tiek didesnę, nei šiuo metu yra, bilieto kainą iki -- 0,08 euro už kilometrą, tai vis tiek būtų pats mažiausias tarifas visoje Lietuvoje. Todėl gyventojams Šiaulių rajono savivaldybės vietinio susisiekimo maršrutuose kaina vis tiek liktų pati mažiausia, lyginant su kainomis, kokias moka už vietinio susisiekimo reisus gyventojai visose kitose Lietuvos savivaldybėse.

Pradėjus skaičiuoti, kodėl nuostoliai už pavežėjimą vietinio susisiekimo maršrutais yra didžiuliai, paaiškėjo dar vienas akivaizdus faktas. Suskaičiavus maršrutų vidutinę mėnesio ridą paaiškėjo, kad Šiaulių rajono savivaldybė visas kitas Šiaulių apskrities savivaldybes pagal nuvažiuotų kilometrų skaičių lenkia net ne tūkstančiais, ne šimtais kilometrų, o keliais kartais.

Šiaulių rajono savivaldybėje mėnesio vietinio susisiekimo maršrutų ridos siekia 241 000 kilometrų, kai tuo tarpu, pavyzdžiui, Pakruojo rajone bendra mėnesio vietinių susisiekimų rida yra tik 52 000 kilometrų, arba vos ne penkis kartus mažesnė, nei Šiaulių rajone. Tokia pat situacija lyginant ir su Joniškio rajonu, kur per mėnesį vietinių maršrutų rida sudaro – 53 000 kilometrų, panaši situacija ir lyginant su kitais rajonais, Akmenės rajono savivaldybėje mėnesio vietinio susisiekimo maršrutų rida– 79 000 kilometrų, Kelmės – 65 000 kilometrų, o Radviliškio rajono savivaldybėje – tik 36 000 kilometrų, arba beveik 7 kartus mažesnė, nei Šiaulių rajone.

Pavyzdžiui, kaimyninėje Telšių rajono savivaldybėje mėnesio rida taip pat siekia tik 52 000 kilometrų, nors gyventojų skaičius Šiaulių ir Telšių rajonų savivaldybėse panašus – per 41 000 gyventojų.

Argumentus, kad Šiaulių rajono savivaldybė yra žiedinė ir didžiausia Šiaulių apskrityje, atremia tai, kad, pavyzdžiui, taip pat žiedinėje – Panevėžio rajono savivaldybėje mėnesio vietinio susisiekimo maršrutų rida yra tik 175 000 kilometrų, o tai reiškia - net 66 000 kilometrų mažiau, nei Šiaulių rajono savivaldybėje.

Skaičiuojant nuostolius ir galimas bilietų kainas Išryškėja ir dar vienas labai iliustratyvus skaičius – Savivaldybė vežėjams, kurių šiuo metu yra trys, už suteiktas pavežėjimo paslaugas per metus sumoka apie 1 200 000 eurų iš biudžeto lėšų už lengvatinį keleivių vežimą, vežėjų patirtus nuostolius ir kompensacijų už mokinių pavežėjimą, nors Šiaulių rajone, kaip minėta, vežėjai ir taip šiuo metu veža už pačias mažiausias, lyginant su kitomis Lietuvos savivaldybėmis, kainas už kilometrą. Prinbcipas yra toks - kuo daugiau vežėjai nuvažiuoja kilometrų, tuo daugiau Savivaldybė jiems turi kompensuoti iš biudžeto lėšų. Kitos Šiaulių apskrities savivaldybės, kuriose rida per mėnesį yra apie 50 000 kilometrų, iš savo biudžetų sumoka vos apie 300 000 – 350 000 eurų. Vadinasi, Šiaulių rajono savivaldybė kompensacijoms vežėjams sumoka vos ne milijoną eurų daugiau, nei kai kurios kitos savivaldybės, kuriose vežėjai veža net už žymiai didesnę sumą, nei Šiaulių rajone, pavyzdžiui, yra apskrities rajonų, kur vieno kilometro kaina yra ir apie 1 eurą. Nesunku paskaičiuoti, kad vežėjams atitenkantis milijonas eurų kompensacijoms – tai maždaug viena renovuota rajono mokykla.

Aiškėja, kad ne tik rida, bet ir keleivių skaičiai yra gana nedideli, o tai reiškia, kad neretais atvejais vietinio susisiekimo maršrutais yra vežiojami vos po 2-3 keleivius.

Pabrėžiama, kad Šiaulių rajone yra tik vos keli pelningi maršrutai, pavyzdžiui, Šiauliai – Bubių sodai, kurie gyventojus veža tik vasaros sezono laikotarpiu. Visi kiti maršrutai – nuostolingi. Yra, pavyzdžiui, maršrutų, kuriuose už bilietus surenkama apie 90 eurų per mėnesį, o iš Savivaldybės biudžeto tenka už šį maršrutą vežėjui kompensuoti net apie 1400 eurų per mėnesį.

Šiaulių rajono savivaldybės vadovai susitikimuose su atokių vietovių rajono gyventojais jau ne kartą diskutavo apie tai, kad būtina peržiūrėti maršrutų skaičių, kad „rajone autobusai nebevežiotų oro“. Gyventojai, iš pradžių audringai sutikę žinią, kad gali pamažėti maršrutų į jų kaimus, ramiai paskaičiavę svarstė, kurie maršrutai yra gyvybiškai svarbūs, o kurių galėtų ir atsisakyti.

Savivaldybės vadovai gyventojams akcentuoja, kad jokiu būdu reisų skaičius nelies mokinių pavežėjimo – ši sritis – be diskusijų: mokiniai iš visų vietovių bus nuvežti ir parvežti.

Diskutuojama ir apie tai, kad tikslinga mažinti reisų skaičių ir Kuršėnai-Šiauliai bei Šiauliai-Kuršėnai maršrutuose. Tai nelies laiko, kada didžiausi gyventojų srautai vyksta į darbą ir iš darbo. Skaičiuojama, kad galbūt galima būtų paretinti maršrutus valandomis tarp rytinio vykimo į darbą ir vakarinio vykimo iš darbo.

Skaičiuojama, kad maršrutai Kuršėnai-Šiauliai ir Šiauliai-Kuršėnai dienos metu yra per tankūs, nes gyventojai jau net nebežiūri į grafiką – kada ateis, tada bus autobusas, nes šiomis kryptimis autobusai kursuoja net ir kas 15 minučių. Išretinus maršrutus, kada gyventojų srautai šiais maršrutais yra mažiausi, būtų sutaupyta nemaža dalis biudžeto lėšų, kuri atiduodama ne gyventojų gerovei, o vežėjams.

Daug diskutuota, dėlioti argumentai „už“ ir „prieš“ Šiaulių rajono savivaldybės tarybos komitetuose, kol kas Savivaldybės specialistai skaičiuoja komitetuose politikų pasiūlytus ir kitus kainų didinimo variantus, o galutinis sprendimas paaiškės liepos 2 dieną vyksiančiame Šiaulių rajono tarybos posėdyje, tačiau rajono politikai, pamatę skaičius, supranta, kad esminis sprendimų tikslas – taupyti mokesčių mokėtojų lėšas, kuriomis dengiami „tušti“ maršrutai.

Šiaulių rajono savivaldybės mero padėjėja Rita Žadeikytė

Zigmo Ripinskio nuotrauka

 

 

 

 

 

 

Komentarai

Vardas
El. paštas
Komentaras

Ačiū, komentaras bus matomas kai administratorius jį patvirtins.

{{msg}}

{{comment.time | u2date : 'yyyy.MM.dd'}} {{comment.name}}
{{comment.comment}}